Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kompozycje Adama z Wągrowca doczekały się kolejnej interpretacji. Powstał nowy album

ecz
M.Fijałkowska Adam z Wągrowca, Źródło: Muzeum Regionalne w Wągrowcu
Mysłowickie Studio Chordis wydało w ostatnich dniach album pt. „Adam z Wągrowca/Ricercatae et Fantasiae’ Maksymiliana Święcha”.

Album z kompozycjami Adama z Wągrowca zawiera klawesynowe wersje utworów słynnego wągrowczanina. Pochodzą one ze zbioru nazywanego dzisiaj Tabulaturą Żmudzką, lub Tabulaturą Adama z Wągrowca. Powstały w 1618 roku w pojezuickim kolegium w Krożach na Żmudzi. Zostały one nagrane w 2018 roku w Poznaniu na kopii klawesynu Onforio Gruarraciniego - informuje Ratusz.

Album można nabyć w sklepie internetowym wydawnictwa: https://chordis.pl/produkt/adam-z-wagrowca-ricercatae-et-fantasiae-maksymilian-swiech-online/

Adam z Wągrowca
M.Fijałkowska Adam z Wągrowca, Źródło: Muzeum Regionalne w Wągrowcu:
Data urodzenia nieznana – zmarł 27 sierpnia 1629 r. Polski organista, kompozytor, zakonnik-cysters, należący do klasztoru cystersów w Wągrowcu.

Urodził się w Margoninie w 2. poł. XVI wieku. Za życia cieszył się opinią wybitnego muzyka i świetnego organisty, stąd 17 marca 1620 został zaproszony do katedry gnieźnieńskiej, aby przeprowadzić próby nowych organów.

W 1993 roku, w zasobach Biblioteki Narodowej w Wilnie, odkryto nieznaną dotychczas intrawolaturę z początku XVII wieku, pochodzącą z kolegium jezuickiego w Krożach na Żmudzi. Odnaleziony manuskrypt sporządzony ok. 1618 roku zawierał łącznie zapisy nutowe 27 utworów organowych, które przypisano Adamowi z Wągrowca. Na taką właśnie ocenę odkrycia wskazywały sygnatury umieszczone na marginesie rękopisu, z których wynikało, że jest to twórczość Xiędza Jadama clare Cistertium Wągrowicensis. Najprawdopodobniej manuskrypt ten był wykorzystywany do ćwiczeń szkolnych jeszcze w 2 poł. XVII wieku (ostatnia zachowana data, która może o tym świadczyć dotyczy 1693 roku). W późniejszym okresie znane były pewne relikty twórczości Adama z Wągrowca, jednak nie identyfikowano ich z wągrowieckim cystersem.

Kompozycje Adama z Wągrowca były bliskie tradycji włoskiego renesansu i wczesnego baroku; jego utwory organowe nawiązywały stylistycznie do kompozycji Girolamo Frescobaldiego. Jako pierwszy w Europie (a więc i na świecie) zastosował w notacji utworu organowego osobną (trzecią) pięciolinię dla zapisu partii wykonywanej nogami na klawiaturze pedałowej organów. Prawdopodobnie komponował także canzony i kościelne koncerty wokalne.

Adam z Wągrowca zmarł w murach wągrowieckiego klasztoru 27 sierpnia 1629 roku i został najprawdopodobniej pochowany w jego podziemiach.

Dzieła Adama z Wągrowca są odgrywane, przy różnych okazjach, w murach wągrowieckich świątyń. Dużą rolę w udostępnieniu wiedzy na temat Adama z Wągrowca i jego twórczości przyniosło wydawnictwo przygotowane przez Irenę Bieńkowską i Mirosława Perza: „Adam z Wągrowca SOCist (+1629) Utwory organowe z intrawolatury żmudzkiej (Ms LT-Vn 105-67)”. W Wągrowcu każdego roku odbywają się Festiwale Muzyki Klasycznej im. Adama z Wągrowca „Pałucka Wiosna Muzyczna”, organizowane przez Wągrowieckie Towarzystwo Edukacyjno-Muzyczne im. Bronisława Zielińskiego oraz Państwową Szkołę Muzyczną I st. w Wągrowcu. Muzeum Regionalne w Wągrowcu wydało płytę CD zawierająca kilkanaście utworów Adama z Wągrowca. Można nadmienić, że na kanwie historii związanej z odzyskaniem XVII-wiecznego dzieła powstała powieść Tomasza Olszakowskiego (Andrzej Pilipiuk) „Pan Samochodzik i Adam z Wągrowca”.

od 7 lat
Wideo

echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wagrowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto