Projekt Fundacji Studiów Europejskich

Artykuł sponsorowany
W województwie łódzkim trwa realizacja, zapoczątkowanego w 2011 roku przez Fundację Studiów Europejskich - Instytut Europejski w Łodzi, Projektu "Społecznie znaczy ekonomicznie- kontynuacja", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Został on opracowany z myślą o osobach bezrobotnych, podmiotach ekonomii społecznej i instytucjach rynku pracy z woj. łódzkiego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej Poddziałanie 7.2.2 Wsparcie ekonomii społecznej.

Głównym celem projektu jest wzmocnienie sektora ekonomii społecznej (ES) w województwie łódzkim, wzbudzenie zainteresowania szerokiego grona odbiorców tematem ES oraz przedstawienie możliwości zatrudnienia w tym sektorze poprzez kontynuację działalności Regionalnego Inkubatora Ekonomii Społecznej (RIES). Program zakończy się w 2014 roku.

Oferta Projektu obejmuje promocję ekonomii społecznej w województwie łódzkim poprzez organizację spotkań animacyjno-informacyjnych, publikację na stronie internetowej Projektu oraz w prasie lokalnej artykułów poruszających tematykę ekonomii społecznej oraz przygotowywanie rekomendacji dla rozwoju ekonomii społecznej w województwie łódzkim.
W ramach przedsięwzięcia, zainteresowani ekonomią społeczną mogą skorzystać z usług informacyjno-konsultacyjnych. Dla osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo organizowane są różnego rodzaju szkolenia.
Oferta obejmuje ponadto usługi wspierające rozwój partnerstwa lokalnego na rzecz ekonomii społecznej (panele eksperckie, Dni Ekonomii Społecznej dla wszystkich powiatów województwa, spotkania integracyjne sieci RIES), prawne i księgowe doradztwo indywidualne oraz grupowe, a także uczestnictwo w sieci Regionalnych Inkubatorów Ekonomii Społecznej.

Do tej pory w ramach projektu zrealizowano:
- 37 spotkań animacyjnych, w których w sumie wzięło udział 500 osób,
- 11 cyklów szkoleniowych (1320 godzin) obejmujących 55 modułów tematycznych, takich jak: "Trening interpersonalny z elementami coachingu", "Zakładanie działalności gospodarczej", "Prawne i formalne aspekty działalności gospodarczej w ramach ES", "Pozyskiwanie funduszy z UE, w tym polityki horyzontalne", "Tworzenie, promocja i rozwój partnerstw lokalnych", "Rachunkowość podmiotów ekonomii społecznej", "Liderki lokalne", "Pozyskiwanie sponsora", "Gender mainstreaming", "Dofinansowanie lokalne", "Tworzenie biznesplanów", "Obsługa komputera". W szkoleniach wzięło udział 113 osób: osoby bezrobotne i nieaktywne zawodowo, przedsta-wiciele podmiotów ekonomii społecznej, osoby zatrudnione w instytucjach rynku pracy, pomocy i integracji społecznej,

- prawne i księgowe usługi doradcze dla 250 osób zainteresowanych ekonomią społeczną
- pokrycie kosztów kampanii marketingowych oraz usług księgowych i prawnych dla wybranych w drodze konkursu "Zorientowani na Rozwój" 10 podmiotów ekonomii społecznej prowadzących działalność gospodarczą;
- 9 Dni Ekonomii Społecznej dla: miasta Łódź oraz powiatu pabianickiego, dla powiatów skierniewickiego i rawskiego, dla powiatu sieradzkiego, dla powiatów łęczyckiego i zgierskiego, dla powiatu kutnowskiego, dla powiatu opoczyńskiego, dla powiatu piotrkowskiego, dla powiatu radomszczańskiego, dla powiatów brzezińskiego i łódzkiego wschodniego;
- 5 paneli eksperckich, obejmujących następujące tematy "Sytuacja ekonomii społecznej w województwie łódzkim", "Współpraca OWES i ROEFS z województwa łódzkiego", "Wieloletni Plan Rozwoju Ekonomii Społecznej w województwie łódzkim", "Perspektywa finansowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020 a ekonomia społeczna - konsultacje", "Ambitnie o certyfikacji OWES - wzmacnianie jakości usług dla PES". Średnio w każdym panelu uczestniczyło 12 osób;
- 2 spotkania integracyjne sieci RIES, w których wzięło udział 48 osób;
- ukazało się 17 artykułów o tematyce związanej z ekonomią społeczną
- wydano 5 broszur: "Rekomendacje dla ekonomii społecznej w regionie łódzkim".

Szczegółowe informacje na temat dostępnej oferty można uzyskać w siedzibie Fundacji Studiów Europejskich - Instytut Europejski przy ul. Piotrkowskiej 262/264, 90-361 Łódź (pok. 306), nr tel. 42 29 103 16/330, na stronie Projektu http://www.ie-ries.pl oraz drogą mailową pod adresem [email protected].

Projekt "Społecznie znaczy ekonomicznie kontynuacja" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

„Czym jest zakup prospołeczny?”
Istotą funkcjonowania przedsiębiorstw na rynku jest skuteczny marketing. Firmy coraz częściej uczestniczą w kampaniach promocyjnych posługujących się takimi znakami jak „Teraz Polska”, „Fairtrade” czy Social Enterprise Mark – certyfikat przyznawany podmiotom szczególnie dbającym o kwestie społeczne i środowiskowe. W Polsce podmioty ekonomii społecznej do niedawna w tej przestrzeni niemal w ogóle nie istniały.

Pod wspólną marką
Nastawione przede wszystkim na realizację celów społecznych podmioty ekonomii społecznej często zaniedbują działania marketingowe, które są gwarantem skutecznego funkcjonowania na otwartym rynku produktów i usług. Wynika to nie tylko z niewiedzy, ale bardzo często z braku lub niedoboru środków finansowych. Wobec zaistniałej sytuacji szczególnie ważne staje się promowanie produktów i usług podmiotów ekonomii społecznej pod wspólną marką. W samym środowisku, w spółdzielniach socjalnych czy zakładach aktywności zawodowej, od lat dało się słyszeć głosy o konieczności wspólnej i przemyślanej promocji. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie Fundacja im. Królowej Polski św. Jadwigi opracowała kampanię promocyjną pod hasłem „Zakup prospołeczny”.

Jak to się zaczęło
Działająca od trzynastu lat Fundacja im. Królowej Polski św. Jadwigi realizuje liczne przedsięwzięcia społeczne na terenie całej Polski. Szczególnie ważna w działaniach Fundacji jest ekonomia społeczna, uważana za jeden z najefektywniejszych sposobów walki ze skutkami niepełnosprawności, bezrobociem, uzależnieniami. Na przełomie września i października 2010 roku zorganizowała spotkanie organizacji wspierających rozwój ekonomii społecznej z całej Polski. W jego efekcie Fundacja, opracowawszy Znak Promocyjny Ekonomii Społecznej „Zakup prospołeczny” i zasady jego przyznawania, rozpoczęła kampanię w Wielkopolsce.

Droga do certyfikacji
Aby otrzymać certyfikat „Zakup prospołeczny” trzeba nie tylko się zgłosić, ale spełnić określone wymogi: podmiot musi rzeczywiście realizować ważne cele społeczne, osiągać je, skutecznie prowadząc działalność gospodarczą, dbać o wysoką jakość oferowanych przezeń produktów i usług. Kryteria takie wprowadzono, aby uniknąć sytuacji, w której Znak traci swoją renomę. Fakt zakupów w firmie społecznej kojarzony ma być przede wszystkim
z wysoką jakością nabywanych towarów i usług, a czynnik społeczny staje się dodatkowym bodźcem podczas decyzji konsumenckich.
Kapituła Znaku Promocyjnego dokonuje weryfikacji przedstawionych we wniosku danych dotyczących podmiotu i jego produktów i usług. Prawo do posługiwania się Znakiem przyznawane jest na rok. Po tym okresie należy wystąpić o przedłużenie certyfikacji na kolejny rok. Każdy podmiot ekonomii społecznej poza samym certyfikatem otrzymuje księgę znamionową, określającą zasady użycia Znaku i jego warianty.
Znak „Zakup prospołeczny” obecny jest już w trzech województwach: wielkopolskim, małopolskim i łódzkim. Certyfikaty posiada dwadzieścia podmiotów ekonomii społecznej,
a wśród nich są zakłady aktywności zawodowej, spółdzielnie socjalne, centra integracji społecznej. Zainteresowane Znakiem są kolejne województwa, na przykład opolskie czy zachodniopomorskie.


O Znaku „Zakup prospołeczny”

Cel istnienia Znaku jest niezwykle prosty. Daje klientom szansę kupowania produktów
i usług ekonomii społecznej, a tym samym angażowania się w społecznie ważne działania. Znak informuje nabywców o dbałości o wysoką jakość oferowanych produktów i usług. Także wygląd graficzny Znaku „Zakup prospołeczny” jest atrakcyjny i czytelny w odbiorze. Kod kreskowy, torba na zakupy, serce są elementami, które w sposób intuicyjny – tak jak najlepsze europejskie znaki jakości – informują klienta, kontrahenta o swoim przesłaniu. Nabywca produktu czy usługi widząc ten Znak, podświadomie kojarzy fakt dokonywanych właśnie zakupów z ważnym społecznie działaniem. Nie wymaga się od niego, by wiedział, czym jest ekonomia społeczna.

Dlaczego warto?
Dla klienta Znak „Zakup prospołeczny” jest gwarancją wysokiej jakości produktów
i usług. Codzienne zakupy stają się także możliwością podejmowania społecznie odpowiedzialnych decyzji. Dzięki certyfikacji podmioty ekonomii społecznej zyskują wiarygodność w oczach partnerów biznesowych, muszą nieustannie zabiegać o utrzymanie standardów jakości, dążyć do profesjonalizacji i rozwoju.

Dobre praktyki
W województwie łódzkim pierwsze certyfikaty „Zakup prospołeczny” zostały wręczone w listopadzie 2012 roku Zakładowi Aktywności Zawodowej Caritas Archidiecezji Łódzkiej
i przedsiębiorstwu społecznemu Ośrodek Wypoczynkowy „Kłos”. Kierownik łódzkiego certyfikowanego zakładu aktywności zawodowej już teraz mówi o zwiększeniu zamówień na produkty i usługi świadczone przez zakład, a także o dumie klientów, którzy mogą przyczynić się do poprawy sytuacji życiowej osób niepełnosprawnych. Oba podmioty szczycą się podczas spotkań biznesowych certyfikatem, zamieściły go między innymi na stronach internetowych czy kopertach. Dostrzegają też zainteresowanie Znakiem wśród swoich klientów.

Znak w przestrzeni wirtualnej
Znak Promocyjny Ekonomii Społecznej „Zakup prospołeczny” szczególnie znaczy swoją obecność w Internecie. Zaprosić więc wypada do odwiedzenia profilu na Facebooku www.facebook.com/zakupprospoleczny oraz strony www.zakupprospoleczny.pl, gdzie znajdą Państwo aktualne informacje o wszystkich certyfikowanych podmiotach i ich ofertach, a także zapoznają się z zasadami ubiegania się o prawo do posługiwania się Znakiem.

Zapraszamy do podzielenia się opiniami na temat artykułu na stronie internetowej Projektu

http://www.ie-ries.pl

. Pełna wersja tekstu dostępna jest na stronie Projektu w zakładce Artykuły.
Artykuł współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto