Ustawa o usługach turystycznych - zmiany od 1 lipca. Turysto, musisz to wiedzieć!

Zmiana przepisów o imprezach i usługach turystycznych weszła w życie 1 lipca 2018. - Turysta musi być poinformowany o wszelkich dodatkowych kosztach lub opłatach. Gdy tego obowiązku organizator nie wypełni, to tych dodatkowych kosztów podróżny nie musi ponosić - wyjaśnia Marek Radwański, powiatowy rzecznik konsumentów.

Ustawa o usługach turystycznych - zmiany od 1 lipca

Już na etapie zawierania umowy, organizator będzie musiał udzielić podróżnemu jasnych i zrozumiałych informacji dotyczących przyszłej umowy.

Kiedy cena imprezy może się zmienić?

Co bardzo istotne, cena ustalona w umowie może zostać zmieniona wyłącznie w przypadku: zmiany ceny przewozów pasażerskich wynikających z kosztów paliwa lub źródeł zasilania; wysokości podatków lub opłat turystycznych, opłat lotniskowych, portowych; kursów walut mających znaczenie dla imprezy turystycznej. Cena imprezy nie może jednak zostać podwyższona na 20 dni przed datą jej rozpoczęcia.

Przybliżony czas wyjazdu i powrotu

Zmianą na niekorzyść podróżujących jest możliwość wpisania do umowy jedynie przybliżonego czasu wyjazdu i powrotu, a nie dokładnego, jak do tej pory. W praktyce może to oznaczać, że zawierając umowę będziemy mieć tylko informację o dacie dziennej wyjazdu i powrotu.

O zastrzeżeniach jak najszybciej zawiadommy organizatora

Jeżeli umowa jest wykonywana niewłaściwie i mamy zastrzeżenia co do hotelu czy podróży, musimy o tym niezwłocznie zawiadomić organizatora imprezy turystycznej już w trakcie jej trwania. Nie możemy z tym poczekać do powrotu do Polski.

– W takim zawiadomieniu najlepiej jest opisać wszelkie uchybienia, dołączyć zdjęcia i zażądać usunięcia uchybień, podając konkretny termin – radzi Marek Radwański. – Pismo można przekazać rezydentowi, zachowując kopię dla siebie. Z ostrożności warto jednak również wysłać je do organizatora imprezy i do pośrednika od którego kupiliśmy wycieczkę.

Jeżeli biuro nie usunie uchybień w rozsądnym terminie przez nas wyznaczonym, możemy zrobić to sami i wystąpić o zwrot poniesionych wydatków. Warto wówczas zachować wszystkie rachunki i inne dowody poniesienia dodatkowych kosztów.

Reklamacja u organizatora wycieczki

Mamy też prawo po powrocie z imprezy do złożenia reklamacji u organizatora wyjazdu. Nie ma na to konkretnego terminu, ale im szybciej – tym lepiej. Niestety, organizator nie ma terminu na odpowiedź, tak jak to było dotychczas.

W reklamacji należy opisać stwierdzone niedociągnięcia oraz przedstawić swoje żądania: obniżenie ceny imprezy, odszkodowanie np. za dodatkowe, spowodowane niewykonaniem umowy wydatki oraz zadośćuczynienie za krzywdę, czyli za zmarnowany urlop. Te żądania dobrze jest podać kwotowo, żeby nie było wątpliwości jakiej sumy się żąda. Wysokość odszkodowania może być w umowie ograniczona do wysokości trzykrotności całkowitej ceny imprezy turystycznej. Do tej pory była to dwukrotność tej ceny, tak więc jest to zmiana na lepsze.

Nie dotyczy to jednak szkody na osobie (np. kosztów leczenia itp.) lub szkody spowodowanej umyślnie lub w wyniku niedbalstwa przez organizatora i jego podwykonawców.

Odszkodowanie lub zadośćuczynienie nie należy się nam, jeżeli organizator udowodni, że winę ponosimy my, osoba trzecia nie związana z wykonywaniem usług lub szkoda spowodowana jest nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami. Wyliczając odszkodowanie można posiłkować się tzw. Tabelą frankfurcką.

Ustawa wprowadza trzyletni termin przedawnienia roszczenia – tyle czasu mamy na złożenie pozwu w sądzie. Do tej pory było to nawet 10 lat.

Nowe uregulowania będą miały zastosowanie do umów zawartych od 1 lipca 2018. Umowy zawarte wcześniej podlegają dotychczasowym zasadom.


Na wakacje planujemy wydać mniej niż przed rokiem

Widzisz wypadek? Coś cię zaniepokoiło? Chcesz się czymś pochwalić?

Pisz do nas na: poznan@naszemiasto.pl
lub zostaw nam wiadomośćwiadomość na facebooku

Wideo

Milena Kochanowska

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3