Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co zrobić, gdy nie można dodzwonić się do przychodni? Oto odpowiedź Rzecznika Praw Pacjenta

OPRAC.:
Magdalena Walczak-Grudzka
Magdalena Walczak-Grudzka
Wideo
od 16 lat
- Dodzwonić się do przychodni to cud - twierdzi wielu pacjentów, między innymi z Bydgoszczy. Sezon infekcyjny w pełni przychodnie w Bydgoszczy przeżywają prawdziwe oblężenie. Chorują głównie małe dzieci. Rejestracja do lekarza wymaga często od pacjentów dużej cierpliwości. Co zrobić, gdy nie można dodzwonić się do przychodni? Rzecznik Praw Pacjenta wyjaśnia - czytaj więcej.

To należy zrobić, gdy nie można się dodzwonić do przychodni

Wielu pacjentów skarży się, że nie można dodzwonić się do przychodni ani umówić wizyty do specjalisty. Problem dotyczy całego kraju i rośnie w sezonie wzmożonych zachorowań.

To jest chore! Dodzwonić się do przychodni i umówić na wizytę do lekarza często graniczy z cudem - twierdzą pacjenci z Bydgoszczy.

Pomimo wielu usprawnień, przychodnie wciąż nie nadążają z odbieraniem telefonów. Co zrobić, gdy nie można się dodzwonić do przychodni a pilnie potrzebna jest konsultacja lekarska? Jak zapisać się do lekarza i gdzie złożyć skargę?

Jeżeli pacjent ma trudności dostępem do rejestracji, jest to niezgodne z prawami pacjenta - uważa Rzecznik Praw Pacjenta. Placówki medyczne w ramach umowy z NFZ udzielające świadczeń z zakresu POZ, mają obowiązek takiej organizacji pracy, aby zapewnić swoim pacjentom realną możliwość kontaktu telefonicznego. Stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

"Placówka medyczna ma obowiązek zapewnić pacjentowi możliwość kontaktu telefonicznego, bez zbędnej zwłoki". Oznacza to, że pracownik rejestracji w przychodni podstawowej opieki zdrowotnej powinien od razu lub co najwyżej po krótkiej chwili odebrać telefon od pacjenta. Brak takiej możliwości narusza prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością.

Samo podanie pacjentom numerów telefonów do rejestracji nie jest wystarczające. Pracownicy rejestracji mają obowiązek na bieżąco odbierać połączenia, zgodnie z harmonogramem czasu pracy w placówce. Kierownictwo przychodni powinno monitorować obciążenie linii telefonicznych i w razie potrzeby reagować na pojawiające się problemy. Na przykład oddelegować do odbierania telefonów pracowników z innych stanowisk, zatrudnić nowy personel, uruchomić dodatkowy numer telefonu dla pacjentów lub też wprowadzić system kolejkowania - uważa Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Co zrobić, gdy nie można się dodzwonić do przychodni? Takie są prawa pacjenta

Placówka medyczna ma obowiązek zapewnić pacjentowi możliwość kontaktu telefonicznego, bez zbędnej zwłoki. Oznacza to, że połączenie telefoniczne powinno być odebrane od razu bądź po krótkim czasie oczekiwania. Przychodnia powinna zatem tak zorganizować swoją pracę, aby proces rejestracji telefonicznej był sprawny, a pacjenci nie spotykali się ograniczeniami w tym zakresie. Tym samym placówka medyczna jest zobowiązana zapewnić realną możliwość kontaktu, a nie możliwość iluzoryczną, czy też znacznie utrudnioną.

Jeżeli nie możesz dodzwonić się do swojej przychodni lub masz problem z rejestracją w innej formie, zgłoś to do Rzecznika Praw Pacjenta, tel. 800 190 590 i wybierz prefiks nr 2.

Rzecznik Praw Pacjenta wyjaśnił, co może zrobić pacjent, jeśli pojawiają się problemy ze skontaktowaniem się z placówką: - Przychodnie powinny tak zorganizować pracę, żeby pacjenci mogli bez przeszkód dodzwonić się do rejestracji i umówić na teleporadę lub wizytę osobistą. Jeśli nie uda ci się umówić na konsultację w dniu, w którym dzwonisz, przychodnia ma obowiązek zarejestrowania Cię na następny dzień lub w innym ustalonym z Tobą terminie. Jeśli przychodnia odmawia rejestracji, możesz wystąpić pisemnie o wyznaczenie wizyty, np. wysyłając maila na adres podany przez placówkę. Takie sytuacje możesz również zgłaszać na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta pod nr 800 190 590.

W przypadku trudności w dodzwonieniu się do przychodni można skorzystać z innych form kontaktu. Wiele placówek wprowadziło na swoich stronach internetowych formularz kontaktowy, poprzez który można się zarejestrować na wizytę. Do przychodni można również wysłać maila. Jak zapewnia Rzecznik Praw Pacjenta, jest to pełnoprawny sposób rejestracji do lekarza. W mailu powinniśmy wyjaśnić, że nie możemy się dodzwonić i prosimy o wyznaczenie terminu wizyty.

Pomoc lekarska w nagłym wypadku

Po godzinie 18.00 do godziny 8.00 rano dnia następnego (oraz całodobowo w dni ustawowo wolne od pracy) pacjent może skorzystać z opieki lekarskiej i pielęgniarskiej w ramach tzw. nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej są bezpłatne i udzielane bez skierowania w dowolnym punkcie udzielającym tych świadczeń. Listę placówek można znaleźć na stronie NFZ - KLIKNIJ TUTAJ.

W przypadku nagłego pogorszenia się stanu zdrowia można skorzystać ze świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w izbach przyjęć i szpitalnych oddziałach ratunkowych (SOR).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto