Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gniezno. Jesteś konsumentem, więc powinieneś znać swoje prawa

Paweł Brzeźniak
Paweł Brzeźniak
arch.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela porad prawnych i informacji prawnej konsumentom zgodnie z ich miejscem zamieszkania. Jeśli więc mieszkaniec powiatu gnieźnieńskiego zakupił towar od przedsiębiorcy mającego siedzibę w Krakowie właściwy w sprawie będzie rzecznik konsumentów w Gnieźnie. Co jeszcze powinieneś wiedzieć?

W jakich sytuacjach jesteśmy konsumentami?

Konsumentem jest osoba, która kupuje od przedsiębiorcy towar lub usługę dla celów prywatnych, na własny użytek. A więc konsumentem nie jesteśmy jeśli kupujemy towar np. komputer lub telefon dla swojej firmy lub gdy kupujemy rzecz np. samochód lub usługę od innej osoby fizycznej (prywatnej).

Czy należy zachować dowód zakupu?

Dowód zakupu jest potrzebny, gdy chcemy reklamować towar. Często sprzedawcy wprowadzają konsumentów w błąd, twierdząc, że dowodem zakupu jest wyłącznie paragon. Nie jest to prawdą ponieważ takim dowodem mogą być również inne dokumenty np. korespondencja e-mail.

Czy można zwrócić towar zakupiony w sklepie stacjonarnym?

Już od co najmniej dwudziestu lat nie obowiązują przepisy ustawy pozwalające konsumentom na zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym, jeżeli sprzedawca się na to nie zgadza. Konsument powinien dokonywać świadomych i przemyślanych zakupów, ponieważ nie może żądać od sprzedawcy przyjęcia towaru, tylko z tego powodu, że np. przestał mu się podobać.

Niektórzy sprzedawcy zgadzają się na zwrot towaru kupionego w sklepie stacjonarnym ale pod pewnymi warunkami i w konkretnych terminach. Wynika to z regulaminu konkretnej firmy , a nie z przepisów prawa. W takiej sytuacji sprzedawca może samodzielnie ustalać zasady zwrotu towaru.

Jeżeli kupiony towar ma wady lub działa niewłaściwie konsument może go reklamować. Mamy dwie podstawy reklamacji towarów – rękojmię i gwarancję. Ważne jest, że to konsument a nie sprzedawca, decyduje o tym jak chce złożyć reklamację,

Jak reklamować zepsuty towar?

Na gwarancję można się powoływać wyłącznie wtedy, gdy została ona udzielona np. przez producenta, importera. Udzielenie gwarancji jest dobrowolne to znaczy, że nie na każdy towar udzielana jest gwarancja. Jeśli na towar nie została udzielona gwarancja zawsze można skorzystać z rękojmi. Gwarancja i rękojmia to dwa różne reżimy prawne. Zazwyczaj reklamacja z tytułu rękojmi jest korzystniejsza dla konsumenta niż reklamacja na podstawie gwarancji, ponieważ jej reguły wynikają z przepisów kodeksu cywilnego. W przypadku gwarancji to gwarant samodzielnie i dowolnie ustala zasady swojej odpowiedzialności z tytułu gwarancji.

Niezależnie od tego czy reklamujemy towar z tytułu rękojmi czy z gwarancji należy zawsze dokładnie przeczytać dokument reklamacyjny przed jego podpisaniem. Jeśli zawiera błędy należy poprosić o naniesienie korekty. Jeśli przedsiębiorca nie chce przyjąć reklamacji należy wysłać ją listem poleconym i zachować potwierdzenie odbioru. W reklamacji należy dokładnie opisać wady towaru i określić konkretne żądania a jeśli reklamacja zostanie odrzucona można złożyć odwołanie.

W zależności od tego na jakiej podstawie reklamujemy towar będą miały zastosowanie różne reguły.

Materiał został przygotowany we współpracy z Renatą Boborowską-Paszczak, Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów

T: 61 424 07 26
E: [email protected]
Starostwo Powiatowe w Gnieźnie
ul. Papieża Jana Pawła II 9/10
62-200 Gniezno

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto