Z danych otrzymanych z NFZ wynika, że teleporady nie są w powiecie wągrowieckim głównym sposobem kontaktu z pacjentami. Ile dokładnie udzielono ich w u nas w czasie pandemii koronawirusa?
- W powiecie wągrowieckim od marca do końca grudnia 2020 roku sprawozdano 22.248 teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej, na 200.421 wszystkich świadczeń POZ w tym samym okresie. Oznacza to, że 11,10 procent wszystkich świadczeń stanowiły teleporady, 88,30 procent porad to wizyty osobiste. Pozostałe świadczenia stanowią marginalny odsetek. Są to m. in. porady udzielone w domu pacjenta (było ich 885, czyli stanowiły 0,44 proc.), porady patronażowe, czy bilanse zdrowia - tłumaczy Marta Żbikowska-Cieśla, rzecznik prasowy wielkopolskiego NFZ.
W 2021 roku teleporad było procentowo więcej, ale nadal nie jest to główna forma kontaktu z pacjentem.
- W okresie od stycznia do kwietnia 2021 w powiecie wągrowieckim sprawozdano 90.502 porad udzielonych pacjentom w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Teleporad było w tym okresie 28.702 i stanowiły one 31,71 proc. wszystkich wspomnianych świadczeń. Za ten okres wizyt osobistych sprawozdano 61.217 i stanowiły one 67,64 procent wszystkich świadczeń - czytamy w mailu od rzecznika NFZ.
W powiecie wągrowieckim były jednak przypadki, kiedy to pacjenci skarżyli się na utrudniony kontakt telefoniczny z przychodnią. W listopadzie 2020 roku ukazał się u nas materiał, po którym interwencję w tej sprawie podjął NFZ.
ZOBACZ ARTYKUŁ
Jak wyjaśnia Marta Żbikowska- Cieśla, teleporada w POZ jest narzędziem, które zwiększa bezpieczeństwo pacjenta oraz personelu, jednakże nie może być jedyną formą udzielania świadczeń w POZ.
Przypomnijmy, że na początku marca tego roku minister zdrowia ograniczył tekeporady.
- Zdecydowałem się ograniczyć możliwość teleporad. Mamy bardzo dużo sygnałów o ich nadużywaniu, to niesie konsekwencje dla zdrowia publicznego – mówił minister zdrowia Adam Niedzielski.
Jak wyjaśnia rzecznik NFZ, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 5 marca 2021 roku, zamieszczono kilka wyłączeń, w których teleporada w ogóle nie może być stosowana, chociażby wtedy, gdy pacjent odbywa pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ, gdy ma chorobę przewlekłą, a jego stan pogorszył się lub doszło do zmiany objawów oraz gdy zachodzi podejrzenie u pacjenta choroby nowotworowej. Lekarz musi także przyjąć pacjenta osobiście, jeśli porada dotyczy dziecka do 6 roku życia (poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia i innymi wyjątkowymi sytuacjami).
ZOBACZ TAKŻE
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?