Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dziś Czarny Piątek. O zagrożeniach związanych z zakupami i prawach klientów mówi Powiatowy Rzecznik Konsumentów Katarzyna Kubacka

Monika Zaganiaczyk
Monika Zaganiaczyk
O komentarz poprosiliśmy Powiatowego Rzecznika Konsumentów Katarzynę Kubacką.

- Black Friday to swoiste „święto wyprzedaży” mające swoje korzenie w Stanach Zjednoczonych, następujące w piątek po Dniu Dziękczynienia, na stałe wpisało się w kalendarz konsumentów w naszym kraju. Wiele sieci sprzedaży, zarówno stacjonarnych jak i internetowych, oferuje w tym dniu klientom duże obniżki cen - mówi pani rzecznik.

ZOBACZ TAKŻE

Przypomina, że należy pamiętać, że każdy towar kupiony na promocji, który wykazuje wadę, możemy reklamować w ciągu 2 lat od dnia zakupu (wydania rzeczy). Chyba, że towar został przeceniony ze względu na tę wadę i jest to wyraźnie wskazane – takiej wady reklamować nie możemy. Możemy żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, możemy żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację należy udokumentować zakup poprzez przedstawienie np. faktury, paragonu, wydruku potwierdzającego płatność kartą).

- Jeśli kupujemy towar przez Internet, czyli na odległość, możemy go zwrócić w terminie 14 dni od dnia jego odbioru bez podawania przyczyny. W takim przypadku należy do sprzedawcy skierować pismo informujące o naszym odstąpieniu od umowy i zwrócić towar. Natomiast w przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym zwrot jest zależny od dobrej woli sprzedawcy i to on określa jego warunki – warto dopytać o taką możliwość przed dokonaniem zakupu - informuje Katarzyna Kubacka.

- Zalecamy, aby konsumenci dokonujący zakupów przez Internet otwierali paczki przy kurierze i sprawdzali stan towaru, nawet jeśli opakowanie nie jest uszkodzone. W przypadku jego uszkodzenia ułatwi to znacznie proces dochodzenia swoich roszczeń od sprzedawcy. Uczulamy również konsumentów o to, aby przed zakupem sprawdzali czy sklep internetowy, w którym chcą zrobić zakupy jest zaufany, tzn. jakie są komentarze na jego temat w Internecie, czy na stronie podany jest właściciel sklepu (nazwa, adres, nr REGON). Podczas zakupowego szaleństwa, jakie ma miejsce w dniach promocji zalecamy konsumentom przede wszystkim zachowanie zdrowego rozsądku i umiaru. Warto również przed zakupem porównać oferty w innych sklepach - dodaje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wagrowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto