Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa "obwodnica" Skoków powstała aktualnie na... papierze

Arkadiusz Dembiński
Arkadiusz Dembiński
W 2019 roku powstał pierwszy odcinek nowej drogi. Teraz opracowano koncepcję projektową całości
W 2019 roku powstał pierwszy odcinek nowej drogi. Teraz opracowano koncepcję projektową całości A. Dembiński
O budowie nowej drogi, która ma odciążyć ruch w centrum Skoków mówiło się od dawna. Powstał nawet jej pierwszy element. Teraz urzędnicy stworzyli projekt całości nowej "obwodnicy" miasta.

Rakojedzka, Topolowa, osiedle w okolicy Kościuszki. To potoczne nazwy trzech osiedli w Skokach, które cały czas się rozbudowują, a których to mieszkańcy aby wyjechać w kierunku Poznania cały czas muszą przejeżdżać przez centrum miasta.

Jak wielokrotnie informował na naszych łamach burmistrz Skoków Tadeusz Kłos, chce aby to się zmieniło. Od kilku lat burmistrz wskazywał na potrzebę budowy drogi, która odciąży centrum miasta właśnie przy wyjeździe ze skockich osiedli.

Nowa "obwodnica" centrum miasta ma w znacznej mierze przebiegać po śladzie ulicy Polnej (ta aktualnie w znacznej mierze, aktualnie jest drogą polną, nieutwardzoną). W minionym roku powstał pierwszy odcinek drogi, która ma stać się nową wylotówką z miasta.

ZOBACZ TAKŻE

Aktualnie urzędnicy ze Skoków poinformowali o powstaniu koncepcji projektowej całej drogi. - Trasa planowanej drogi będzie prowadziła od końca nawierzchni bitumicznej na ul. Polnej przy budynku komunalnym w kierunku rzeki. Następnie wzdłuż istniejącego cieku do torów kolejowych, gdzie planowane jest przekroczenie rzeki poprzez budowę przepustu rurowego. Dalej trasa nowej drogi będzie usytuowana równolegle do torów kolejowych. W celu połączenia z drogą wojewódzką konieczne będzie również przebudowanie istniejącego przejazdu kolejowego w rejonie tzw. Karolewa, który jest za wąski do parametrów projektowanej drogi. Planowana trasa bezpośredniego połączenia komunikacyjnego miasta Skoki z drogą wojewódzką nr 196 będzie realizowana na terenie bardzo zróżnicowanym wysokościowo, na którym występują liczne zaniżenia terenu, nasypy gęste zadrzewienia, koryto rzeki Małej Wełny i grunty bagienne - informują przedstawiciele urzędu w Skokach.

Łączna długość nowej drogi to około 1200 metrów. Ulica ma mieć jezdnię o szerokości 6 metrów. - Wzdłuż drogi powstanie ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości 2,5m. Cała droga będzie oświetlona oprawami ledowymi na 30 słupach. Istotnym i kosztownym elementem konstrukcyjnym na tym zadaniu będzie przepust rurowy w miejscu przekroczenia rzeki Małej Wełny. Będzie to przepust z rur stalowych spiralnie karbowanych o wysokości 2m, rozpiętości ok. 3 m - informują urzędnicy.

Warto przypomnieć, że dotychczasowy przejazd przez teren stawów rybnych, w kierunku do zabudowań przy ulicy Polnej położonych w sąsiedztwie Jeziora Karolewskiego jest cały czas zasypany.

Informowaliśmy o tym już w minionym roku.

ZOBACZ TAKŻE

- Przejazd groblą odbywał się na zasadzie zgody na to właściciela stawów. Tędy mogły jeździć tylko samochody osobowe. Zabroniony był przejazd samochodów ciężarowych. Te jednak także jeździły. Z tego powodu grobla w ostatnim czasie uległa znacznemu osłabieniu. Należy nadmienić, że w niej posadowione są także media. Właściciel stawów dokonał naprawy grobli. Zamknął jednak przejazd - tłumaczył wówczas burmistrz.

Po powstaniu nowej drogi, zostanie przywrócona ciągłość ulicy Polnej, którą aktualnie przecinają stawy rybne.

Kiedy to nastąpi? Aktualnie urzędnicy ze Skoków nie wskazują terminu fizycznego rozpoczęcia prac przy budowie ulicy. - Wykonanie tej inwestycji to jedno z najbardziej karkołomnych zadań jakie kiedykolwiek gmina Skoki wzięła na siebie. Proces opracowania dokumentacji projektowo – kosztorysowej będzie zapewne długi ok. 2 lat i kosztowny. W celu otrzymania od Starosty Wągrowieckiego decyzji na tą drogę, należy równolegle uzyskać szereg pozwoleń, uzgodnień, opinii i opracowań branżowych. Najważniejsze z nich to decyzja środowiskowa, decyzja wodnoprawna na budowę przepustu i wykonanie urządzeń wodnych. Opinie do planowanego zadania będzie musiał przedłożyć zarząd województwa wielkopolskiego, zarząd powiatu, zarządca infrastruktury kolejowej, Wojewódzki Sztab Wojskowy. Najtrudniejszym zapewne elementem tego opracowania będzie konieczność, wykonania dokumentacji branżowej związanej z przebudową (poszerzeniem) istniejącego przejazdu kolejowego wraz z infrastrukturą kolejową (rogatki i sygnalizacja świetlna) na podstawie warunków technicznych wydanych przez PKP S.A., które już otrzymaliśmy do niniejszego opracowania. Również planowana droga przebiega przez zaewidencjonowane stanowiska archeologiczne, co wiąże się z koniecznością uzgodnienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Miejsce włączenia do drogi wojewódzkiej nr 196, należy wykonać na warunkach określonych przez jej zarządcę - informują urzędnicy.

Szacowana wartość zadania to około 4 miliony złotych.

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wagrowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto