Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Parowóz odzyska dawny blask w Wągrowcu. Ruszył remont potężnej maszyny z Wolsztyna

Arkadiusz Dembiński
Arkadiusz Dembiński
arch. ZUT Wągrowiec
W Wągrowcu ruszył remont parowozu Ol49-59. Potężny, czarny lecz w wielu miejscach pokryty już rdzą pojazd został przyholowany do Zakładu Usług Technicznych w Wągrowcu z Wolsztyna. Jak przyznają przedstawiciele firmy, parowóz cały czas obsługiwał lokalne linie w Wielkopolsce.

Naprawa parowozu w Wągrowcu

Wyprodukowany w 1952 roku w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie parowóz Ol49-59 przechodzi kompleksowy remont w Zakładzie Usług Technicznych w Wągrowcu.

Firma poza tym, że naprawia nowy tabor kolejowy, od lat słynie także właśnie z naprawy sprzętu kolejowego sprzed lat. Wielokrotnie do jej siedziby w Wągrowcu parowozy przyciągały stare wagony, które tu odzyskiwały dawny blask. Teraz został tu przyholowany sam parowóz.

ZOBACZ TAKŻE

Parowóz został przyholowany z Wolsztyna

Jak informują przedstawiciele firmy czarny, choć w wielu miejscach pokryty już rdzą kolos do Wągrowca trafił z Wolsztyna. Co ciekawe, jak zdradzają przedstawiciele ZUT, parowóz w ostatnim czasie cały czas wyjeżdżał na lokalne trasy w Wielkopolsce.

Teraz został jednak wygaszony i przyholowany przez inny na kompleksową naprawę.

Jak informuje przedstawiciele Parowozowni Wolsztyn, na swojej stronie internetowej, parowozy serii Ol49 stanowią największą grupę w ich zbiorach.

- Jest to polska konstrukcja parowozu osobowego z 1949 roku. Parowozy te zastąpiły wysłużone Ok1 i Ol12 na liniach drugorzędnych. Parowóz ten ma mały nacisk na oś, co spowodowało, że stał się niezastąpiony na liniach o kiepskiej nawierzchni. Tender też jest polskiej konstrukcji i nosi oznaczenie 25D49. Wadą tego parowozu jest natomiast mała średnica cylindrów, co powoduje, że maszyna ma małe przyśpieszenie i jest dość słaba, nie nadaje się do ciężkich pociągów pasażerskich - głosi wpis na stronie wolsztyńskiej parowozowni.

ZOBACZ TAKŻE

Jak wyliczają przedstawiciele Parowozowni w latach 1951-1954 w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie wyprodukowano 115 parowozów tego typu.

Dane techniczne parowozu serii Ol49

  • Układ osi1-3-1
  • Średnica cylindra / skok tłoka500/630 mm
  • Średnica kół napędnych 1750 mm
  • Rozstaw osi skrajnych17275 mm
  • Długość parowozu (ze zderzakami)20675 mm
  • Ciśnienie w kotle 1,6 Mpa
  • Powierzchnia rusztu3,70 m2
  • Powierzchnia ogrzewalna kotła 162,90 m2
  • Max nacisk osi na szyny17,0 t
  • Masa parowozu próżnego100,1 t
  • Masa w stanie służbowym (z tendrem)144,9 t
  • Siła pociągowa 9600 kG
  • Moc1265 kM
  • Prędkość maksymalna100 km/h

Parowóz odzyska dawny blask w Wągrowcu. Ruszył remont potężn...

Parowóz naprawiany jest w ZUT Wągrowiec

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wagrowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto