Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Policja z Wągrowca bije na alarm z powodu oszustw przed świętami. Funkcjonariusze przygotowali 11 "przykazań" bezpiecznego kupowania

Arkadiusz Dembiński
Arkadiusz Dembiński
Arkadiusz Dembiński/zdjęcie ilustracyjne
Trwa okres przedświątecznych zakupów. - Pośpiech i roztargnienie są idealne dla przestępców - ostrzegają przedstawiciele policji w Wągrowcu. Funkcjonariusze przygotowali 11 "przykazań" bezpiecznych zakupów.

Przed nami święta Bożego Narodzenia. Wielu z nas aktualnie robi zakupy. Jak przyznają przedstawiciele policji w Wągrowcu okres przedświątecznych zakupów wykorzystują także złodzieje.

- Pośpiech i roztargnienie są idealne dla przestępców, którzy korzystając z naszej nieuwagi, będą próbowali skusić nas na „tańsze zakupy” lub używając manipulacji, pozyskają od nas dane poufne - zwraca uwagę policja.

ZOBACZ TAKŻE

Funkcjonariusze przygotowali więc, 11 "przykazań" bezpiecznego kupowania.

  1. weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę w niezależnych źródłach informacji, szczególną uwagę poświęć na analizę negatywnych opinii, gdyż te mogą być bardziej miarodajnym źródłem informacji niż pozytywne opinie na temat tego sprzedawcy/usługodawcy;
  2. czytaj uważnie regulamin sprzedawcy/usługodawcy oraz sprawdzaj, czy zostały podane jego dane kontaktowe, czy adres istnieje i czy jest widoczny na mapach internetowych;
  3. przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru lub usługi;
  4. obserwuj czy podczas przeprowadzania transakcji nie pojawia się błąd płatności, a w następnym kroku pojawia się inny link do jej ponowienia, który będzie linkiem do podstawionej przez oszustów strony integratora płatności służącej do wyłudzenia danych poufnych;
  5. wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
  6. nie zgadzaj się na inny kontakt do płatności niż ten oficjalny dostarczony przez integratora płatności (np. nie płać poza platformą do e-handlu przelewem na nr podany w wiadomości SMS lub w czacie);
  7. uważnie czytaj wiadomości otrzymywane z banku za pośrednictwem komunikatów SMS lub aplikacji mobilnej;
  8. nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest rzekomo wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
  9. nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach;
  10. jeśli zauważysz zmiany w wyglądzie strony internetowej swojego banku lub niestandardowe zachowania wstrzymaj realizację dyspozycji i niezwłocznie skontaktuj się ze swoim bankiem za pośrednictwem infolinii;
  11. czytaj ostrzeżenia przekazywane przez banki, Policję i FinCERT.pl – BCC ZBP.

ZOBACZ TAKŻE

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wagrowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto