S11 połączy cztery województwa. Odkorkuje drogę łączącą Poznań z Piłą i Ostrowem Wielkopolskim. Kiedy koniec budowy?

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Obecnie kierowcy w Wielkopolsce mają do dyspozycji cztery odcinki ekspresowej S11. Na zdjęciach okolice węzła Starzyny, będącego częścią zachodniej obwodnicy Poznania.
Obecnie kierowcy w Wielkopolsce mają do dyspozycji cztery odcinki ekspresowej S11. Na zdjęciach okolice węzła Starzyny, będącego częścią zachodniej obwodnicy Poznania. Adam Jastrzębowski
Nowa trasa zastąpi obecną drogę krajową nr 11, na której panuje bardzo duży ruch. Tylko na odcinku Poznań-Oborniki jeździ nią ponad 19 tys. pojazdów na dobę. Kierowcy pojadą całą trasą do 2029 roku.

Spis treści

Obecna trasa, łącząca między innymi Koszalin z Poznaniem i Katowicami jest w znacznej części jednojezdniowa. Oznacza to, że kierowcy mają do dyspozycji tylko po jednym pasie w obu kierunkach. To powoduje, że miejscami jest ona niewydolna, a kierowcy grzęzną w często kilkukilometrowych korkach.

Tam, gdzie jeszcze nie wybudowano obwodnic, które staną się częścią nowego szlaku komunikacyjnego, przebiega ona przez wiele miast i miejscowości. Przez to ich mieszkańcy są narażeni na hałas i spaliny. Na drodze tej często dochodzi do wypadków, także tych tragicznych.

Zarówno mieszkańcy, jak i samorządowcy od lat walczą o budowę drogi. W 2006 roku powstało stowarzyszenie gmin powiatów i województw pod nazwą “Droga S11”. W ich opinii nowa droga to nie tylko wygodna trasa pozwalająca na szybsze podróże, ale także zdecydowana poprawa bezpieczeństwa mieszkańców.

S11 zastąpi drogę krajową nr 11

Droga ta powstanie częściowo w śladzie obecnej drogi krajowej nr 11, która łączy Koszalin i Kołobrzeg, przez Piłę, Chodzież, Oborniki, Poznań, Jarocin, Ostrów Wielkopolski i Kępno, z Katowicami. Obecnie w Wielkopolsce istnieje kilka fragmentów trasy, stanowiące zachodnią obwodnicę Poznania, obwodnicę Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna, a także licząca 14 kilometrów trasa Poznań-Kórnik.

Trwa budowa drogi w województwie Zachodniopomorskim, gdzie miasto Bobolice zostanie połączone z Koszalinem. Cały odcinek będzie gotowy w tym roku. Na terenie tego województwa został już wybudowany fragment stanowiący obwodnicę Szczecinka.

W Wielkopolsce z ponad 320-kilometrowego odcinak trasy, jaki będzie prowadził w granicach województwa, kierowcy mogą korzystać z zaledwie 50 kilometrów. Pozostałe odcinki, mające połączyć istniejące fragmenty w całość, są na etapie opracowania Studium Korytarzowego (SK), Studium Techniczno–Ekonomiczno–Środowiskowego (STEŚ), Koncepcji Programowej (KP) bądź zostały wydane decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach.

320 kilometrów S11 w Wielkopolsce

- Aktualnie dla 6 odcinków został ukończony etap STEŚ. Dla jednego z odcinków, gdzie trwa etap STEŚ jesteśmy w przeddzień posiedzenia Komisji Opiniowania Przedsięwzięć Inwestycyjnych, które zwieńczy ten etap. Wyłania ona wariant przebiegu preferowany przez inwestora, na podstawie którego można uzyskać informacje niezbędne do złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), zatwierdzającej ostateczny przebieg danego odcinka drogi

– opowiada Alina Cieślak, rzeczniczka prasowa poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W dalszym etapie należy przygotować Koncepcję Programową, która uszczegóławia rozwiązania techniczne przyszłej drogi. - Jest to ostatni etap prac studyjnych, po którym możliwe jest przeprowadzenie procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy w formule zaprojektuj i wybuduj oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) - dodaje Alina Cieślak.

Pozostała część drogi S11 w Wielkopolsce została podzielona na sześć odcinków, które obecnie są na różnym etapie prac przygotowawczych. - Dla odcinka Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik uzyskaliśmy DŚU, a dla czterech odcinków: Szczecinek - Piła, Ujście - Oborniki, Ostrów Wielkopolski - Kępno oraz Kórnik – Jarocin jesteśmy w trakcie procedowania decyzji administracyjnej – stwierdza rzeczniczka.

Na kolejne dwa odcinki: Piła - Ujście oraz Jarocin - Ostrów Wielkopolski wnioski o wydanie DŚU GDDKiA planuje złożyć w pierwszej połowie tego roku. Wszystkie mają być realizowane w formule zaprojektuj i wybuduj.

S11 z Poznania do Obornik

Przyszła obwodnica Obornik to na razie jedyny odcinek, który uzyskał decyzję środowiskową, dlatego wiemy już jaki wariant przebiegu został wybrany. Nowa droga będzie przebiegała po wschodniej stronie Obornik, niemalże omijając zabudowę mieszkalną. Jak pisaliśmy w czerwcu 2022 roku, pod budowę tego odcinka ma być wyburzony dom, który stoi w szczerym polu, a znajdzie się pomiędzy jezdniami nowej drogi.

Trasa będzie zaczynała się w Parkowie. Niespełna 100 metrów dalej planowana S11 przejdzie wiaduktem nad linią kolejową Poznań - Piła. Dalej droga będzie przebiegać po północno-wschodniej stronie Rożnowa, a następnie po wschodniej stronie Kowanowa.

Na przecięciu projektowanej S11 z drogą wojewódzką nr 187 łączącą Pniewy z Murowaną Gośliną zostanie wybudowany węzeł Oborniki. Dalej przetnie ona nowym mostem Wartę po zachodniej stronie Gołaszyna. Po przekroczeniu doliny Warty po obu stronach drogi ekspresowej planowane są Miejsca Obsługi Podróżnych, gdzie oprócz parkingu i toalet, będą zlokalizowane stacje paliw, restauracje, informacja turystyczna, a na jednym z nich także hotel lub motel.

Dalej trasa poprowadzi po zachodniej stronie Chludowa, pomiędzy linią kolejową, a obecną drogą krajową nr 11, gdzie także zaplanowano węzeł drogowy. Połączy się z istniejącym odcinkiem S11 na węźle Poznań Północ. Podpisanie umowy na realizację GDDKiA przewiduje w 2023 roku. Samo rozpoczęcie robót planowane jest na koniec 2024 roku, a oddanie do użytku cztery lata później. Koszt budowy to około 1,5 mld złotych.

Obserwuj nas także na Google News

Cała S11 w 2029 roku

Także w 2028 roku planowane jest przez GDDKiA oddanie do użytku odcinków Ujście – Oborniki, Kórnik – Jarocin, Jarocin – Ostrów Wielkopolski, Ostrów Wielkopolski– Kępno. Rok później kierowcy pojadą z Piły do Ujścia. Wtedy to ma być gotowa praktycznie cała trasa łącząca cztery województwa. Ich realizacja rozpocznie się między 2024, a 2026 rokiem.

Jak zapowiadało GDDKiA pod koniec 2022 roku, w tym roku zostaną wyłonione firmy, które wybudują 127 km drogi ekspresowej S11 w woj. zachodniopomorskim, wielkopolskim i opolskim. Przetargami zostaną objęte odcinki Bobolice – Szczecinek, Oborniki - Poznań Północ wraz z obwodnicą Obornik, Ostrów Wielkopolski - Kępno oraz Kępno - początek obwodnicy Olesna.

Dokończenie budowy, według Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030, będzie kosztowało 13 mld zł. Jest to o 3 mld zł więcej niż zakładano jeszcze przed wybuchem pandemii i wzrostem inflacji.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Materiał oryginalny: S11 połączy cztery województwa. Odkorkuje drogę łączącą Poznań z Piłą i Ostrowem Wielkopolskim. Kiedy koniec budowy? - Głos Wielkopolski

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na wagrowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie