Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Komisja Wychowania Katolickiego KEP przeciwko zmianom ws. lekcji religii. „Działanie niesprawiedliwe”

OPRAC.:
Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
freepik.com/zrzut ekranu episkopat.pl
Kwestia lekcji religii w szkołach publicznych od dawna wzbudzała emocje. Ministerstwo Edukacji Narodowej podjęło ważną decyzję o nieuwzględnianiu oceny z religii i etyki na świadectwie. Komisja Wychowania Katolickiego KEP wyraziła we wtorek, 13 lutego, „sprzeciw wobec zapowiedzi zmian dotyczących organizacji lekcji religii w szkołach”. Oświadczyła m.in, że wyłączenie oceny z religii lub etyki ze średniej ocen jest „działaniem niesprawiedliwym”.

Spis treści

Wszelkie zmiany ws lekcji religii powinny być przeprowadzane w porozumieniu z Kościołem

Podczas wtorkowego posiedzenia w Warszawie Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski „wyraziła głębokie zaniepokojenie i sprzeciw wobec informacji płynących ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej zapowiadających zmianę w organizacji lekcji religii”. W wydanym oświadczeniu podała, że obawy są poparte głosem Rady Szkół Katolickich przy Konferencji Episkopatu Polski i dyrektorów wydziałów katechetycznych w diecezjach.

W tekście opublikowanym na stronie KEP, członkowie Komisji powołali się m.in. na Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce z 20 VI 2001 r. Podkreślili, że „nauczanie religii na terenie szkoły publicznej wynika z podstawowych praw człowieka, zwłaszcza z prawa do wolności religijnej, z prawa do wykształcenia (obejmującego nauczanie i wychowanie) oraz z prawa rodziców do nauczania i wychowania zgodnie z ich przekonaniami religijnymi”.

Wszelkie zmiany odnośnie do organizacji lekcji religii w szkole publicznej winny dokonywać się zgodnie z obowiązującym prawem i w porozumieniu z Kościołami i związkami wyznaniowymi, których nauczanie religii odbywa się w szkole - twierdzą członkowie Komisji.

W tym kontekście wskazali na rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zaznaczyli, że zgodnie z nim, „do redukcji wymiaru godzin może dojść jedynie za zgodą biskupa diecezjalnego Kościoła Katolickiego albo władz zwierzchnich pozostałych kościołów i innych związków wyznaniowych”.

Obowiązuje też zasada dwustronnej regulacji stosunków między państwem a Kościołami i innymi związkami wyznaniowymi, która wynika z art. 25 ust. 4-5 Konstytucji RP - podkreślono w oświadczeniu.

Wyłączenie ocen z religii ze średniej jest niesprawiedliwe

Komisja oceniła, że wyłączenie oceny z religii lub etyki ze średniej ocen jest niesprawiedliwe. Podkreślono także, że ocena to nagroda z trud włożony w pracę oraz motywacja do dalszych starań.

Za „krzywdzący i dyskryminujący” uznali „zamiar umieszczania zajęć lekcji religii na pierwszej i ostatniej godzinie, wyłączenia oceny z religii ze średniej ocen i nie umieszczania rocznej oceny z religii lub etyki na świadectwie szkolnym”.

Odnosząc się do zapowiedzi redukcji tygodniowego wymiaru godzin Komisja podkreśliła, że "wraz z wartością religijną nauczanie religii w szkole ma ogromne znaczenie wychowawcze i mocno wspiera wychowawczą rolę szkoły". Wskazała, że "szkolna lekcja religii wychowuje do takich wartości jak miłość bliźniego, międzyludzka solidarność i potrzeba sprawiedliwości, otwartość na drugiego człowieka i tolerancja, empatia, współpraca i zgoda". Wszystkie te wartości - jak czytamy w oświadczeniu - zapisane są w dokumentach programowych dotyczących lekcji religii.

Członkowie Komisji zaznaczyli też, że lekcja religii w szkole ma wielką wartość kulturową, m.in. pomaga zrozumieć kulturę, która ma korzenie chrześcijańskie.

Komisja Wychowania Katolickiego wyraziła też obawy o to, że nauczyciele religii zostaną bez pracy po zredukowaniu liczby godzin. Nauczyciele, jak zaznaczono, są dobrze przygotowani do swojej pracy, mają odpowiednie wykształcenie, zgodne ze standardami wyznaczonymi przez ministerstwo.

W imieniu Komisji Wychowania Katolickiego KEP pod oświadczeniem podpisał się przewodniczący Wojciech Osial.

Trwa głosowanie...

Czy oceny z religii powinny wliczać się do średniej?

Taki projekt przedstawiło ministerstwo

Pod koniec stycznia do konsultacji trafił projekt nowelizacji dotyczącej prac domowych. Znalazły się w nim także zapisy prowadzące do rezygnacji z wliczania do średniej ocen rocznych lub końcowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć religii i etyki.

W uzasadnieniu do projektu przypomniano, że nie są to zajęcia obowiązkowe: uczeń może chodzić na religię, może chodzić na etykę, może chodzić zarówno na religię i etykę, jak i nie chodzić na żadne z tych zajęć.

W związku z tym, że zajęcia religii i etyki nie są zajęciami, na które uczeń jest obowiązany uczęszczać, nieuzasadnione jest, aby roczna lub końcowa ocena klasyfikacyjna z tych zajęć miała wpływ na średnią uzyskanych ocen - czytamy w projekcie rozporządzenia.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 1 września 2024 r.

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Dzień pamięci - ZBRODNIA KATYŃSKA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Komisja Wychowania Katolickiego KEP przeciwko zmianom ws. lekcji religii. „Działanie niesprawiedliwe” - Strefa Edukacji

Wróć na wagrowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto