Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Już w maju wszyscy uczniowie wrócą do szkół. Dyrektorzy wągrowieckich placówek komentują!

Kacper Bagrowski
Kacper Bagrowski
Monika Dziuma
Za niecały miesiąc wszyscy uczniowie szkół podstawowych i średnich wrócą do nauki stacjonarnej. Zdania o tym, czy to dobry, czy zły pomysł są podzielone. O komentarz do sytuacji poprosiliśmy dyrekcje wągrowieckich placówek.

Zgodnie z podanym 28 kwietnia przez premiera Mateusza Morawieckiego planem luzowania obostrzeń, w maju wszystkie dzieci wrócą do szkół. Powrót nastąpi w trzech turach:

  • 4 maja – do szkoły wracają w całym kraju najmłodsi uczniowie klas 1-3 (w trybie stacjonarnym),
  • 15 maja – wracają do szkoły klasy 4-8 i uczniowie liceum oraz pozostałych szkół ponadpodstawowych (w trybie nauczania hybrydowego).
  • 29 maja – wszyscy uczniowie wracają do szkoły w trybie stacjonarnym.

Co o pomyśle powrotu do szkół tuż przed wakacjami sądzą dyrektorzy wągrowieckich placówek? Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 im. Mikołaja Kopernika - Jolanta Okoniewska w odpowiedzi na nasze zapytania odpowiedziała, że nie chce komentować decyzji ministra edukacji. Cieszy się jednak, że powrót będzie rozłożony w czasie i zapewnia, że uczniowie będą czuć się bezpiecznie w szkolnych murach.

Dużo obszerniej na ten temat zdecydowała się opowiedzieć nam Agnieszka Nowak - dyrektor Szkoły Podstawowej nr 4 im. Marii Skłodowskiej-Curie.

Ten rok jest dla szkół wyjątkowo trudny. W lawinowym wręcz tempie spada motywacja uczniów do nauki.

Poważnym problemem jest zjawisko „obecnych-nieobecnych uczniów”, czyli takich, którzy są zalogowani na lekcji jednak w niej nie uczestniczą. Niektórzy rodzice czują się bezradni, zgłaszają się do szkoły o pomoc, gdyż nie radzą sobie z własnymi dziećmi. Tłumaczą, że podczas kiedy sami są w pracy, ich dzieci nie uczestniczą w e-lekcjach. Brak kontaktów społecznych dziecka powoduje powstawanie stanów depresyjnych i stanów zobojętnienia.

Problemy techniczne czy przeładowanie materiałem nie są już takim problemem, jak spadek motywacji, zobojętnienie, coraz częstsza nieobecność- czyli ogólna niechęć uczniów do zdalnej nauki. Z drugiej strony po ogłoszeniu powrotu do szkół - uczniowie czują obawy przed przekroczeniem progu szkoły. Wrócą na czas wystawiania ocen końcoworocznych; obawiają się form sprawdzenia ich wiedzy, kontroli prowadzonych od października zeszytów czy notatek, weryfikacji ich zdalnej pracy. Dlatego uważam, że na chwilę obecną nie ma co dyskutować, czy powrót ma sens (decyzja już zapadła), lecz należy zastanowić się, co będzie priorytetem po powrocie dzieci do szkół - dalsza realizacja podstawy programowej, uzupełnienie ewentualnych braków czy wsparcie psychologiczne i pomoc w powrocie do innej rzeczywistości. Które z narzędzi wykorzystywanych podczas zdalnej edukacji sprawdziły się najbardziej i czy można z niektórych z nich korzystać także w nauczaniu stacjonarnym.

Nie wszystkie dzieci czują nieograniczoną radość z powodu zakończenia zdalnej edukacji, do której się przyzwyczaiły. Zmiana jest zawsze trudna. Tak naprawdę nikt nie lubi zmian, zwłaszcza tych, które zostały nam narzucone. Dlatego początkowo podchodzimy do niej z dystansem i postrzegamy ją w kategorii zagrożenia. Tak jest i teraz. Obawy mamy wszyscy: uczniowie, rodzice i nauczyciele

Zwykle w początkowych dyskusjach nad edukacją w okresie pandemii uwagę przyciągały przede wszystkim kwestie dotyczące bezpośrednio zdalnego kształcenia – problemów z użyciem nowych technologii. Wnioski z naszej szkoły pokazały jednak, że problemy są o wiele szersze. Staramy się korzystać ze wszystkich narzędzi, którymi dysponuje szkoła. Oferujemy pomoc pedagoga i psychologa, wsparcie wychowawcy; oferujemy rozmowy wzmacniające zarówno dla uczniów jak i nauczycieli, organizujemy zajęcia w szkole dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego bądź dla dzieci znajdujących się w trudnych sytuacjach. Mam jednak poczucie, że to zbyt mało.

Osobiście uważam, że powrót do szkół byłby najbardziej wskazany po zaszczepieniu dwoma dawkami zwłaszcza wszystkich nauczycieli. Niestety tak się nie stanie, drugą dawkę szczepionki nauczyciele z SP 4 otrzymają w dniach 14-27 maja 2021 roku.

- kończy swoją wypowiedź dyrektor Nowak.

Rozpoczęcie roku szkolnego w Szkole Podstawowej nr 4 w Wągrowcu

Rozpoczęcie roku szkolnego w Szkole Podstawowej nr 4 w Wągrowcu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wagrowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto